Posts tagged ‘suami’

Permintaan Terakhir Dari Isteri Solehah

 isteri solehah

KISAH BENAR LAGI MENYAYAT HATI ~

TAJUK : ” PERMINTAAN TERAKHIR ISTERI SOLEHAH ”

Menjadi idaman seorang suami apabila memiliki isterinya yang solehah. Begitulah di sebaliknya seorang isteri mengidamkan seorang suami yang solehah.

Terdapat suatu kisah di mana seorang isteri menangis-nangis kerana mahu mandikan jenazah suaminya. Bapa mertua dengan polis forensik tidak membenarkan.Sambil menangis isteri berkata “Ini janji kami suami isteri.. jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai kamu (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah kamu.. ”


Dari luar bilik mayat hospital seorang ustaz masuk bertanya apahal yang terjadi, kemudian ustaz tu berkata : “Tidak mengapalah kalau isteri nak mandikan jenazah suami..” Lalu ustaz bersama beberapa orang lagi temankan si isteri memandikan jenazah suaminya.

Dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, “Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti..”

Membasuh tangan jenazah suami sambil berkata “Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku..”

Membasuh tubuh jenazah suami smbil berkata “Tubuh inilah yang memberi pelukan kasih sayang pada ku dan anak-anak, moga Allah beri pahala berganda untukmu wahai suamiku”

Membasuh kaki jenazah suami smbil berkata “dengan kaki ini abang keluar mencari rezeki untuk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata-mata untuk mencari sesuap nasi, terima kasih abang…moga Allah beri kau kenikmatan hidup d akhirat dan pahala yang berlipat kali gandanya”

Selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata “terima kasih abang kerana aku bahagia sepanjang menjadi isterimu dan terlalu bahagia dan terima kasih kerana meninggalkan aku bersama permata hatimu yang persis dirimu dan aku sebagai seorang isteri redha akan pemergianmu kerana kasih sayang Allah pada mu.”

Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya. Semoga menjadi iktibar untuk kita bersama. InsyaAllah.

Admin – Jika kita menghayati setiap bibit kata yang diterpancar dari mulut wanita ini, sudah tentu kita akan berasa sebak, lebih-lebih lagi jika kita sudah mempunyai seorang suami mahupun isteri. Didik dan bimbinglah isteri kita ke jalan yang lurus. Taatlah kepada suami kamu sebagaimana kami mentaati ibu bapa kamu.

♥ jangan lupa kemukakan KOMEN / LUAHAN hati anda tentang kisah ini ♥

July 1, 2013 at 11:15 am 2 comments

Suami Dan Isteri Berserta Laman Sosial

Salam ustaz, saya seorang suami. Saya amat berbesar hati sekiranya ustaz dapat memberikan saya jawapan dan penjelasan atas soalan-soalan saya di bawah:

1. Sekiranya seorang isteri mempunyai akaun jaringan sosial seperti facebook, yahoo messenger, email peribadi dan seumpamanya, patutkah seorang isteri tersebut memberikan akses kepada akaun-akaun tersebut kepada suaminya agar dapat berkongsi sama melihat kandungan, rakan, gambar, nota dan segalanya yang terdapat di dalamnya?

Wajib suami menjaga ahli keluarga (isteri dan anak-anak) dari perkara yang boleh memabawa mereka kepada dosa yang akhirnya membawa ke neraka.

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Wahai orang-orang beriman, selamatkanlah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka” (Surah at-Tahrim, ayat 6).

Di antara yang dipesan oleh Rasululllah s.a.w ialah berhati-hati dalam memilih kawan sebagaimana sabda baginda yang bermaksud : “Seseorang itu berada di atas agama kawannya, maka hendaklah setiap dari kamu memerhati dengan siapa dia berkawan” (Hadith Riwayat Imam Abu Daud dan at-Tirmidzi).

Facebook adalah jaringan kawan-kawan dan kenalan, maka suami mempunyai hak untuk memantau dengan siapa isteri dan anak-anaknya berhubungan demi membolehkannya melaksanakan kehendak ayat dan hadith tadi.

2. Haruskah seorang isteri berkongsi alamat email peribadi kepada lelaki lain yang bukan mahram walaupun atas dasar berkawan?

Suami tidak boleh terlalu menyekat isteri dari bergaul dengan orang sekeliling terutama berhubungan dengan keluarga dan rakan-rakan wanita yang solehah. Namun suami wajib menegah isteri dari terlibat dengan hubungan yang dilarang agama seperti hubungan dengan lelaki yang bukan mahram tanpa ada keperluan, bergaul dengan wanita-wanita fasik (yang tidak menjaga agama), bertandang ke tempat maksiat atau yang mendorong kepada maksiat. Suami mempunyai hak untuk menegah isteri dari terlibat dalam pergaulan sedemikian dan ia termasuk dalam kewajipan mencegah mungkar (atau menutup ruang kepada mungkar) dengan kuasa yang dimiliki.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : “Sesiapa dari kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika tidak mampu, dengan lidah. Jika tidak mampu, dengan hati dan ia adalah selemah-lemah iman” (Hadith Riwayat Imam Muslim dari Abi Sa’id al-Khudri).

Menurut ulama, antara maksud mencegah dengan tangan ialah menggunakan kuasa yang ada untuk mengubah kemungkaran. Dinisbah kepada keluarga, bapa atau suami adalah orang yang berkuasa keatas ahli-ahli keluarga.

3. Haruskah seorang isteri menerima tawaran atau panggilan untuk menjadi kawan/sahabat dari lelaki yang bukan mahram melalui jaringan sosial atau email seperti diatas?

Syariat Islam amat mengambil berat hubungan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi (yakni yang tiada hubungan mahram atau hubungan suami-isteri) di mana ia menyempitkan hubungan dan pergaulan antara keduanya hanya kepada keperluan sahaja (bukan kebebasan). Ini kerana kebebasan akan mendorong kepada zina. Ini sebagaimana kata Nabi s.a.w ; “Tidak berduaan seorang lelaki dan seorang wanita melainkan syaitan yang akan menjadi orang ketiga” (Hadith Riwayat Imam at-Tirmizi dari Ibnu ‘Umar).

Jadi, apabila seorang lelaki dan wanita bebas berhubung dan bercating, syaitan akan membisikkan kepada setiap mereka dan menimbulkan ghairah dan seronok, lalu ingin bertemu dan akhirnya terjerumuslah ke dalam maksiat sekalipun telah bersuami. Kejadian ini tidaklah asing lagi hari ini.

4. Salahkah seorang suami meminta seorang isteri meberitahu suaminya sekiranya si isteri ada menerima panggilan atau tawaran dari lelaki lain untuk menjadi sahabat atau rakan dari jaringan sosial atau email?

Islam tidaklah menyekat kebebasan umatnya, namun Islam memberi peringatan; kebebasan yang terlalu luas akan menjahanamkan. Oleh itu suami perlu mengimbangi kehidupan keluarganya antara kebebasan dan sekatan. Jangan memberi kebebasan tanpa batasan dan jangan pula terlalu mengongkong. Terbaik ialah pertengahan. Suami boleh membenarkan, tetapi pada masa yang sama perlu bertegas dalam perkara tertentu. Sebagai contoh, bila isteri minta nak berlaman sosial, suami menjawab; “Boleh, tetapi saya hanya benarkan dengan wanita sahaja dan jika lelaki, saya hanya benarkan dengan keluarga sahaja”.

5. Adakah seorang suami itu bersikap terlalu cemburu kepada isterinya sekiranya si suami berpandangan sedemikian?

Sikap cemburu suami jika berasas, itu adalah tanda iman. Namun cemburu tanpa berasas, itu adalah tanda penyakit hati. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud ” “Cemburu ada dua, satunya disukai Allah dan satu lagi dibenci Allah. Cemburu jika berpunca dari keraguan/kegusaran, ia disukai Allah. Namun jika tidak datang dari sebarang keraguan, ia dibenci Allah” (Hadith Riwayat Imam Ahmad, at-Thabrani dan al-Hakim dari ‘Uqbah bin ‘Amir. Menurut as-Suyuti; hadith ini sahih. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadith no. 5783).

Menurut ulama, maksud cemburu tanpa keraguan ialah cemburu buta, yang timbul dalam hati tanpa sebarang sebab iaitu semata-mata buruk sangka dari suami terhadap isteri atau dari isteri terhadap suami (Faidhul-Qadier).

Di dalam hadith lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud ; “Tidak akan masuk syurga lelaki yang dayus” (Hadith Riwayat Imam at-Tayalisi dari ‘Ammar).

Maksud dayus ialah; lelaki yang hilang perasaan cemburu terhadap nilai dirinya di mana ia tidak kesah dengan siapa lelaki yang bersama dengan isteri atau anak perempuannya, dengan siapa mereka keluar dan ia tidak mengambil berat akhlak dan tingkah laku mereka (al-Fiqh ‘Ala al-Mazahib al-Arba’ah).

Wallahu a’lam.

Rujukan:

1. Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah, 10/172.
2. Faidhul-Qadier, Imam an-Minawi, Syarah hadith no. 5783.
3. Al-Fiqh ‘Ala al-Mazahib al-Arba’ah, Syeikh Abd Rahman al-Jazairi, juz 5.

P/S: Isteri buat la persetujuan dengan suami jika dia nak password email atau lain-lain akaun laman sosial anda, suami pun kena bagi password dia juga, baru adil kan? Kalau tiada apa yang salah dan nak disembunyikan, buat apa dia nak takut? Tolak ansur tu sangat-sangat penting.

 Sumber: Syahirul.com

July 3, 2012 at 11:33 pm 1 comment

Fitnah Akhir Zaman – Promosi Pelacuran Di Facebook

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca semua. Dunia semakin menghampiri ke hari penghujungnya. Seperti mana anda semua sedia maklum, kiamat tetap akan berlaku cuma kita je yang tidak tahu bila masanya. Namun sebelum kiamat pasti akan ada tanda-tanda yang mengambarkan akan berlakunya kiamat. Antara petanda awal yang akan berlakunya kiamat seperti dalam hadis nabi iaitu:

Zina Bermaharajalela

 “Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang

 “Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang.” – Abu Hurairah r.a

Sudah jelas, keadaan sekarang menepati seperti mana hadis Nabi Muhammad s.a.w bahawa di akhir zaman perbuatan zina akan berleluasa dan perbuatan tersebut dilakukan secara terbuka tanpa segan silu. Malah ada yang menganggap bahawa perbuatan tersebut adalah hak individu yang perlu diberi penghormatan sehingga dianggap perbuatan yang mulia dikalangan sesetengah pihak.

Perbuatan penyebaran zina secara terbuka seperti promosi pelacuran di ruangan awam seperti facebook adalah tidak wajar kerana ia akan memberi kesan negatif kepada pelbagai pihak termasuklah budak-budak bawah umur. Facebook kebanyakan digunakan oleh setiap lapisan masyarakat termasuklah dikalangan remaja dan kanak-kanak. Sekiranya promosi perbuatan zina berlaku di ruangan facebook ia adalah malapetaka yang besar ke atas umat manusia. Keadaan ini lah yang di kenali sebagai fitnah di akhir zaman yang kebanyakannya tidak disedari oleh kebanyakan pihak berwajib.

Penyalahgunaan facebook harus dikenakan tindakan oleh pihak berwajib dan bagi pihak pengguna pulak tidak seharusnya anda semua mendedahkan maklumat peribadi di ruangan siber tersebut kerana pelbagai kemungkinan fitnah yang lebih dasyat akan berlaku. Maklumat peribadi anda seperti gambar seharusnya tidak dimuatnaikkan dalam akaun facebook kerana pelbagai pihak lain boleh memanipulasikan gambar tersebut tanpa anda sedari.

Inilah agenda Yahudi yang ingin menghancurkan umat manusia supaya mengikut jejak langkah mereka dengan hiburan secara halus tanpa kita sedari. Oleh itu saya nasihatkan kepada nada semua supaya berhati-hatilah dalam menggunakan facebook untuk mengelak dari fitnah yang mungkin berlaku kepada diri kita seperti mana yang telah berlaku kepada kawan-kawan kita.. Sedarilah sebelum terlambat…

Hayatilah Kisah benar yang di alami oleh kawan kita….

KUALA LUMPUR: Seorang wanita bukan saja menjadi mangsa penyalahgunaan gambar profil yang menawarkan perkhidmatan pelacuran di facebook (FB) malah dia turut diugut individu tidak bertanggungjawab jika membuat aduan kepada pihak berkuasa.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 malam, 8 Oktober lalu, mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Lina, 43, sedang melayari laman sembang sosial, facebook sebelum menemui sebuah profil menggunakan gambar diri dan suaminya tanpa kebenaran.

Katanya, pemilik profil berkenaan itu turut memberikan nama baru untuk pasangan berkenaan.

“Saya menerima kejutan yang lebih hebat selepas menemui gambar peribadi yang digunakan sebagai umpan atau promosi perempuan jalang untuk kegiatan pelacuran melalui laman sembang sosial itu,” katanya.

Menurutnya, apabila dia dan suaminya menghantar pesanan ringkas kepada pemilik akaun profil berkenaan untuk mengeluarkan gambar, mereka hanya menerima mesej berbentuk ugutan.

Beliau berkata, pemilik berkenaan mendakwa tidak akan mengeluarkan gambar mangsa dan suaminya sebaliknya akan menyebarkan lagi gambar terbabit secara meluas di facebook.

“Seperti yang didakwa, suspek terbabit membuka akaun facebook baru menggunakan nama lain tetapi menyalahgunakan gambar saya dan suami.

“Malah maklumat peribadi dalam akaun berkenaan menyerupai identiti suami saya, kami bukan saja diaibkan tetapi identiti peribadi kami digodam oleh pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.

Kredit: Harian Metro

October 11, 2011 at 5:25 am Leave a comment

Doktor Lelaki Rawat Pesakit Wanita

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua, tengok tajuk macam best je….apa komen anda jika doktor lelaki merawat pesakit wanita/perempuan sehingga menampakkan aurat pesakit tersebut??? Kalau pesakit tersebut adalah isteri anda apakah perasaan anda??? Suka? Rela? Ok je… atau tidak suka dan tak redha melainkan keadaan yang darurat sehingga melibatkan nyawa itu dibolehkan.

Di Malaysia kebanyakan hospital masih lagi membenarkan doktor lelaki merawat pesakit wanita terutamanya ketika wanita itu ingin bersalin. Tidakkah lebih wajar dan sesuai jika doktor perempuan menyambut kelahiran bayi atau merawat setiap anggota wanita yang sakit melainkan keadaan yang darurat. Begitu juga sebaliknya bagi pesakit lelaki, sebaiknya doktor lelaki yang merawat pesakit lelaki jika melibatkan keadaan yang mengaibkan mereka. Inilah pentingnya cara atau adab dalam Islam untuk menjaga maruah setiap manusia tidak kira jantina, agama dan bangsa. Tetapi kita sekarang lebih kepada cara rawatan di barat yang tidak kira keadaan sehingga seseorang itu terpaksa maruahnya tercemar.

So apa yang perlu dibuat ialah kembalilah kepada konsep Islam yang sejagat dan amalkannya di negara kita. Jika tidak kita sentiasa berada dalam keadaan serba salah disebabkan keadaan yang kita tidak inginkan. Walau pun tak suka tetapi itu keadaan yang perlu kita lalui, untuk mengelakkanya tukarla keadaan tersebut dan pilihlah doktor yang sesuai untuk merawat diri, anak, isteri dan suami anda untuk menjaga maruah dan harga diri kita. Pikir-pikirkanlah bersama dan pilihlah yang terbaik berlandaskan atau berpandukan ajaran Islam.

Wallahuallam.

October 5, 2011 at 1:56 pm 6 comments

Kasihan Isteri, Suami Penipu

Salam semua jumpa kembali dalam post terbaru di blog zakizakirin…

Ermmmmm…. Kalau ditanya kepada setiap individu kebanyakannya mengatakan seronoknya apabila masuk alam rumah tangga terutamanya bagi yang belum kahwin tidak kira orang yang dah berumur ataupun masih lagi anak muda. Alam rumah tangga adalah satu alam yang cukup indah jika kita dapat membentuk suasana yang harmorni antara ahli-ahli keluarga. Keseronokan akan wujud bila hubungan kasih sayang antara suami isteri dan anak-anak dapat dibentuk… tetapi malangnya jika keadaan sedemikian tidak berlaku seperti yang diimpikan oleh semua pasangan.

Apa yang diceritakan mengenai malangnya seorang isteri yang mempunyai suami yang suka menipu. Setiap kasih sayang isteri pada suami adalah 100% dalam proses mewujudkan hubungan yang erat. Namun dari segi kepercayaan anda tidak perlu meletakkan 100% kepercayaan pada suami anda  sebaik-baiknya anda simpan 10% atau 20% ketidak percayaan atau kecurigaan anda terhadapnya untuk memerhati tingkah laku suami anda. Akibat memberi kepercayaan 100% kepada suami, anda sebagai isteri kemungkinan akan menghadapi situasi ditipu oleh suami anda.

Berhati-hatilah dengan suami anda kerana dengan kepercayaan 100% yang diberi kemungkinan suami anda akan cuba mengambil kesempatan dalam menipu anda untuk melakukan perkara-perkara yang anda tidak suka. Termasuklah cuba menipu anda untuk membuka cawangan baru. So berhati-hatilah walaupun dia adalah suami anda. Apa yang perlu anda buat ialah sentiasa berhubung dengan suami anda dan memerhatikan apa-apa perubahan yang berlaku dari hari ke hari dari permulaaan anda mengenalinya sehinggalah penghujung perkahwinan anda “ending of life”.

Seandainya ada perubahan yang berlaku pada suami anda cepat-cepatlah anda ambil masa duduk bersama dan berbincang dengan cara yang sebaik-baiknya untuk menyelesaikan masalah bukannya untuk menambahkan masalah.. Tetapi apa yang berlaku isteri tidak sedar bahawa dia ditipu sehinggakan suami kahwin seorang lagi dia tidak sedar. Sedar-sedar dah suami kahwin 3 baru nak menangis mengadu situ mengadu sini. Orang kata “nasi sudah jadi bubur makan jelah jangan buang.. membazir”. Nak tak nak terpaksa bermadu.

Kasihan isteri kalau dapat suami penipu, untung suami kalau isteri percaya 100% dapat kahwin 3…

Persoanlannya adakah anda sebagai isteri boleh hidup dengan suami yang suka menipu? Tidak bukan? Kita tanya lain dia jawab benda lain. Tidakkah sakit hati anda.. so sebelum kahwin carilah bakal suami yang pantang dalam tipu menipu… Baru aman hidup anda.. So fikir-fikirkanlah untuk diri anda dan keluarga anda pada masa akan datang..

Sekian dahulu dari zakirin a.k.a Cheky..

Wasalam..

September 6, 2009 at 1:43 am 19 comments


Contact Me

Chat with me

Masukkan Email anda untuk mendapatkan maklumat terkini dari blog zakizakirin

Join 35 other followers

Rahsia Membina Mesin WANG PERCUMA

Photobucket

Sedekah Tanpa Wang

Photobucket

AL-Qur’an Miracle 22 In 1

Kalendar

June 2017
M T W T F S S
« Nov    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Download Percuma

Please Save Our World

Iklan

Bank Pilihanku

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Pautan Kerajaan

Categories

Yang Paling Digemari

Jumlah Pelawat

Blog Stats

  • 342,862 hits

Pengintip Harian

Flag Counter

Follow My Twitter