Posts tagged ‘Keluarga’

6 Cara Mudah Membuat Anak Merasa Disayangi

6 Cara Mudah Membuat Anak Merasa Disayangi

6 Cara Mudah Membuat Anak Merasa Disayangi

Ada enam cara mudah yang boleh anda lakukan untuk membuatkan anak merasa disayangi:

1. Ucapkan kata-kata sayang terutama di kala dia sedih

Anak-anak perlu mendengar ucapan kasih sayang ini lebih-lebih lagi sekiranya mereka sedang mengalami masalah atau kemurungan. Contohnya, apabila berlaku sesuatu kejadian di sekolah yang menyusahkan hatinya. Pada saat-saat duka seperti ini, dia perlu tahu yang anda sentiasa di sisinya untuk memberi sokongan kepadanya.

2. Tunjukkan yang anda gembira apabila berjumpa dengannya

Serlahkan wajah riang ketika menyambut anak anda pulang dari sekolah, umpamanya. Tunjukkan keceriaan bila anda pulang dari bercuti ataupun dari pejabat. Katakan yang anda merinduinya.

3. Perhati dan akui perkara-perkara baik yang dilakukannya

Ibubapa selalunya bertujuan baik apabila menegur kesilapan atau kesalahan yang dilakukan oleh anak-anak mereka, kerana berharap anak-anak tidak akan mengulangi kesalahan itu lagi. Tetapi teguran-teguran ini mengecewakan anak-anak apabila ibubapa tidak nampak dan tidak memuji perkara-perkara baik yang mereka lakukan.

4. Dengarkan kata-katanya

Apabila anak bersuara dan ingin memberitahu anda sesuatu perkara, tumpukanlah perhatian dan dengarlah apa yang ingin dikatakannya itu. Lihat wajahnya dan hindari diri daripada menyampuk sehingga dia selesai bercakap. Mendengar bukanlah sekadar mendengar dan mengangguk sahaja.

5. Luangkan masa untuk melakukan apa yang diingininya

Kanak-kanak mengaitkan kasih sayang dengan perbuatan. Lebih-lebih lagi kanak-kanak kecil, mereka tidak begitu tahu untuk menjelaskan ungkapan ini, tetapi mereka tahu apa itu kasih sayang. Bagi kanak-kanak, kasih sayang adalah apa yang dialami dan dirasainya atau apa yang dilihatnya dilakukan oleh orang lain.

6. Tunjukkan minat terhadap apa yang diusahakannya

Kanak-kanak gemar menunjukkan kepada kita apa yang sedang mereka lakukan. Sebagai contoh, jika anak anda yang berusia sembilan tahun sedang menyiapkan dua keping lukisan yang berlainan dan bertanya kepada anda lukisan mana satu yang anda lebih suka, dekati anak anda dan amatilah kedua-dua lukisan dengan penuh minat. Katakan sesuatu yang khusus seperti, “Yang ini lagi cantik sebab Ana melukis pokok dan daunnya dengan jelas. Warnanya pun lebih terang.”

Ataupun sekiranya dia meminta pendapat anda mengenai karangan yang sedang ditulisnya, anda boleh berkata, “Bahagian pengenalan karangan yang Zul tulis tu memang bagus.” Anda mungkin berfikir yang kata-kata pujian akan membuatkan diri anak terlampau berpuas hati dengan dirinya sendiri dan tidak lagi mahu berusaha. Tetapi tiada apa yang lebih memotivasikan seorang anak selain daripada kata-kata perangsang daripada ibubapanya. Tidak kira dalam keadaan apa pun atau apa pun yang sedang dilakukan oleh anak anda, carilah perkara yang elok dan betul dan berikanlah puji-pujian. Anak anda akan menghargai kata-kata pujian itu dan akan berasa gembira.

Sumber FB

November 22, 2013 at 3:44 am Leave a comment

Permintaan Terakhir Dari Isteri Solehah

 isteri solehah

KISAH BENAR LAGI MENYAYAT HATI ~

TAJUK : ” PERMINTAAN TERAKHIR ISTERI SOLEHAH ”

Menjadi idaman seorang suami apabila memiliki isterinya yang solehah. Begitulah di sebaliknya seorang isteri mengidamkan seorang suami yang solehah.

Terdapat suatu kisah di mana seorang isteri menangis-nangis kerana mahu mandikan jenazah suaminya. Bapa mertua dengan polis forensik tidak membenarkan.Sambil menangis isteri berkata “Ini janji kami suami isteri.. jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai kamu (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah kamu.. ”


Dari luar bilik mayat hospital seorang ustaz masuk bertanya apahal yang terjadi, kemudian ustaz tu berkata : “Tidak mengapalah kalau isteri nak mandikan jenazah suami..” Lalu ustaz bersama beberapa orang lagi temankan si isteri memandikan jenazah suaminya.

Dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, “Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti..”

Membasuh tangan jenazah suami sambil berkata “Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku..”

Membasuh tubuh jenazah suami smbil berkata “Tubuh inilah yang memberi pelukan kasih sayang pada ku dan anak-anak, moga Allah beri pahala berganda untukmu wahai suamiku”

Membasuh kaki jenazah suami smbil berkata “dengan kaki ini abang keluar mencari rezeki untuk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata-mata untuk mencari sesuap nasi, terima kasih abang…moga Allah beri kau kenikmatan hidup d akhirat dan pahala yang berlipat kali gandanya”

Selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata “terima kasih abang kerana aku bahagia sepanjang menjadi isterimu dan terlalu bahagia dan terima kasih kerana meninggalkan aku bersama permata hatimu yang persis dirimu dan aku sebagai seorang isteri redha akan pemergianmu kerana kasih sayang Allah pada mu.”

Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya. Semoga menjadi iktibar untuk kita bersama. InsyaAllah.

Admin – Jika kita menghayati setiap bibit kata yang diterpancar dari mulut wanita ini, sudah tentu kita akan berasa sebak, lebih-lebih lagi jika kita sudah mempunyai seorang suami mahupun isteri. Didik dan bimbinglah isteri kita ke jalan yang lurus. Taatlah kepada suami kamu sebagaimana kami mentaati ibu bapa kamu.

♥ jangan lupa kemukakan KOMEN / LUAHAN hati anda tentang kisah ini ♥

July 1, 2013 at 11:15 am 2 comments

Kekuatan Seks Gadis Mesir

Salam ceria untuk anda semua. Macam tak percaya je tengok tajuk post ni. Hehehe mula-mula aku pun tak percaya sebab sebelum ni aku hanya dengar cerita je bahawa gadis dari Mesir ni kuat seks. Hari terbukti jelas bahawa gadis-gadis mesir ni kuat seks sampai mengadakan seks 16 kali satu hari…Woooo dasyat letih para seuami yang nak melayannya. Sabar jelah kalau lelaki itu lemah tenaga batinnya.

So kepada mana-mana lelaki yang bercadang untuk berkahwin dengan perempuan dari Mesir, bersiap sedialah dari segi batin anda. Jika batin anda lemah, dapatkanlah pelbagai rawatan tradisional untuk menguatkan panahan batin supaya isteri anda tidak rasa puas nanti. Oleh itu, bersiap sedialah dalam pelbagai aspek batin, fizikal dan rohani kalau rasa tak yakin dengan kemampuan batin sendiri, saya syorkan kahwin jelah dengan orang tempatan supaya selamat rumah tangga…Anda tak percaya denga apa yang saya kata? Dengarlah cerita dari kawan kita di Mesir di link ini:

Kekuatan Seks Gadis Mesir 16 Kali Sehari

July 17, 2011 at 9:32 am Leave a comment

Perempuan Kahwin Dengan Lelaki Fasik

Salam sejahtera untuk anda semua, harap anda semua suka membaca di ruangan ini dan memberi komen yang membina untuk semua. Ini kisah mengenai salah seorang perempuan yang takut bermadu dan sanggup berkahwin dan memberi cintanya pada lelaki yang fasik….apa pandangan anda sila beri komen…

Salam sekali lagi, ini cerita mengenai seorang perempuan yang bekerjaya sebagai seorang cikgu, umurnya sudah lanjut usia hampir 30 an. Sebelum ini dia pernah jatuh cinta dengan seorang lelaki yang handsome, baik dan beriman boleh dikatakan, setelah sekian lama dia terkejut apabila dia dapat tahu bahawa lelaki tersebut telah berkahwin dan mempunyai 2 orang anak. Perasaannya sangat kecewa kerana dia jatuh cinta dengan lelaki orang yang beranak pinak ditambah pula perkahwinan lelaki itu disembunyikan selama 2 tahun tanpa pengetahuannya. Kekecewaannya itu telah membuatnya benci pada lelaki kerana dianggapnya lelaki tersebut mempermainkann perasaannya selama ini, cintanya terhadap lelaki tersebut selama 2 tahun hanya sia-sia.

Selepas dia sedar kekasihnya itu sudah berkahwin lalu dia putuskan hubungan, dan cuba menjauhkan diri dari mana-mana lelaki. Dia tekad tidak ingin lagi berkenalan dengan mana-mana lelaki kerana dianggapnya semua lelaki adalah penipu dan suka mempermain-mainkan perasaan perempuan. Padahal isteri kepada kekasihnya tidak kisahpun mengenai lakinya yang gatal nak berkahwin lagi sorang dan sanggup menerimanya sebagai madunya. Apa boleh  buat perempuan ini sudah tekad tak ingin bermadu dan dia masih pegang dengan prinsip hidupnya semasa belajar lagi. Semasa dia belajar dulu, kawan dia pernah tanya sanggup tak kalau kamu kahwin dengan suami orang dan jadi madu no 2 ke, no 3 ke, dia terus jawab “tak sanggup aku bermadu, aku rela tak kahwin”. Prinsip ini masih dipegangnya sampaila masa betul-betul dengan keadaan yang dialaminya ketika dia umur 30 an tanpa dia sedari kembali pegangan hidupnya mengenai poligami.

Walau bagaimanapun, baginya hidup mesti diteruskan meskipun tiada lelaki disamping perjalanan hidupnya. Setelah selama setengah tahun dia putuskan hubungan dengan lelaki suami orang tersebut, dia mula sedar umurnya sudah lanjut usia dan jika umur sepertinya belum kahwin lagi dipandang serong oleh masyarakat. Akibat takut digelar ‘andartu’ dia sanggup menerima lamaran pertunangan dari seorang lelaki yang tidak dikenalnya. Lelaki tersebut diselidiki oleh keluarga perempuan dan mendapati lelaki itu adalah lelaki yang baik dari segi fizikalnya dan ada juga yang mengatakan bahawa lelaki tersebut ramai kawan perempuan. Profile lelaki tersebut adalah seorang doktor pakar yang berjaya dan mempunyai sebuah klinik persendirian. Hati si perempuan berbunga-bunga bila mendapati lelaki yang melamarnya adalah orang yang bekerjaya dan berjaya dalam bidangnya sebagai seorang doktor. Dalam masa yang sama si perempuan pula  sudah memikirkan bahawa hidup bujanngya sudah berakhir dan membayangkan rumahtangga yang indah bersama si doktor.

Secara ringkasnya, selama bertunang si perempuan tidak banyak tahu pasal doktor tunangnya yang mempunyai cara hidup yang tersendiri semasa bujang. Selepas perbincangan dilakukan, maka ijabkabulllah sudah dua pasangan tersebut dan sudah sahlah sebagai pasangan suami isteri yang bahagia. Dalam tempoh  3 bulan pertama berkahwin, maka lakinya telah mula mengeluarkan taringnya yang digunakan semasa bujang dalam memuaskan nafsunya semata-mata tanpa disedari oleh sesiapapun. Biasalah orang banyak duit sering berfikir “aku boleh buat apa saja yang aku nak, aku ada duit”. Taringnya yang disimpan elok sebelum berkahwin telah diasah kembali menjadi tajam sehingga membuatkan isterinya sedar siapa sebenar lelakinya yang berstatus doktor yang berjaya. Hatinya sentiasa mencurigai si suami yang selalu balik lewat malam, dan kadang-kadang tidak balik tidur di rumahnya.

Setelah sekian lama, perangai suaminya yang semakin menjadi-jadi, si isteri cuba membuat penyiasatan persendirian dan menjadi detective tak terlatih, hasilnya cukup mengecewakan dan menghampakan bila mendapati bahawa suaminya adalah seorang “playboy” yang mempunyai ramai perampuan di situ, di sana dan di sini keliling pinggang. Pernah si suami terserempak dengan isterinya yang sedang menyiasat dan menyelidik kegiatannya selama ini, ketika terserempak si isteri bertanya “kenapa abang mencari yang lain sedangkan saya ada, sama saja saya pun perempuan  jugak yang halal lagi bagi abang, kenapa nak mencari yang haram lagi”? Maka jawab si suami “aku sudah merasa yang pelbagai, halal haram no 2”.

Maka remuklah hati si isteri…”Apa boleh buat sudah nasib aku kahwin dengan lelaki fasik walaupun banyak duit dan bekerjaya”…………kata si isteri dalam hatinya…….ceraikan aku……menjerit isterinya meminta cerai……

Sekian wasalam…

Dari Zakizakirin AKA Che Ky

August 4, 2010 at 5:18 pm Leave a comment

Kasihan Isteri, Suami Penipu

Salam semua jumpa kembali dalam post terbaru di blog zakizakirin…

Ermmmmm…. Kalau ditanya kepada setiap individu kebanyakannya mengatakan seronoknya apabila masuk alam rumah tangga terutamanya bagi yang belum kahwin tidak kira orang yang dah berumur ataupun masih lagi anak muda. Alam rumah tangga adalah satu alam yang cukup indah jika kita dapat membentuk suasana yang harmorni antara ahli-ahli keluarga. Keseronokan akan wujud bila hubungan kasih sayang antara suami isteri dan anak-anak dapat dibentuk… tetapi malangnya jika keadaan sedemikian tidak berlaku seperti yang diimpikan oleh semua pasangan.

Apa yang diceritakan mengenai malangnya seorang isteri yang mempunyai suami yang suka menipu. Setiap kasih sayang isteri pada suami adalah 100% dalam proses mewujudkan hubungan yang erat. Namun dari segi kepercayaan anda tidak perlu meletakkan 100% kepercayaan pada suami anda  sebaik-baiknya anda simpan 10% atau 20% ketidak percayaan atau kecurigaan anda terhadapnya untuk memerhati tingkah laku suami anda. Akibat memberi kepercayaan 100% kepada suami, anda sebagai isteri kemungkinan akan menghadapi situasi ditipu oleh suami anda.

Berhati-hatilah dengan suami anda kerana dengan kepercayaan 100% yang diberi kemungkinan suami anda akan cuba mengambil kesempatan dalam menipu anda untuk melakukan perkara-perkara yang anda tidak suka. Termasuklah cuba menipu anda untuk membuka cawangan baru. So berhati-hatilah walaupun dia adalah suami anda. Apa yang perlu anda buat ialah sentiasa berhubung dengan suami anda dan memerhatikan apa-apa perubahan yang berlaku dari hari ke hari dari permulaaan anda mengenalinya sehinggalah penghujung perkahwinan anda “ending of life”.

Seandainya ada perubahan yang berlaku pada suami anda cepat-cepatlah anda ambil masa duduk bersama dan berbincang dengan cara yang sebaik-baiknya untuk menyelesaikan masalah bukannya untuk menambahkan masalah.. Tetapi apa yang berlaku isteri tidak sedar bahawa dia ditipu sehinggakan suami kahwin seorang lagi dia tidak sedar. Sedar-sedar dah suami kahwin 3 baru nak menangis mengadu situ mengadu sini. Orang kata “nasi sudah jadi bubur makan jelah jangan buang.. membazir”. Nak tak nak terpaksa bermadu.

Kasihan isteri kalau dapat suami penipu, untung suami kalau isteri percaya 100% dapat kahwin 3…

Persoanlannya adakah anda sebagai isteri boleh hidup dengan suami yang suka menipu? Tidak bukan? Kita tanya lain dia jawab benda lain. Tidakkah sakit hati anda.. so sebelum kahwin carilah bakal suami yang pantang dalam tipu menipu… Baru aman hidup anda.. So fikir-fikirkanlah untuk diri anda dan keluarga anda pada masa akan datang..

Sekian dahulu dari zakirin a.k.a Cheky..

Wasalam..

September 6, 2009 at 1:43 am 19 comments


Contact Me

Chat with me

Masukkan Email anda untuk mendapatkan maklumat terkini dari blog zakizakirin

Join 35 other followers

Rahsia Membina Mesin WANG PERCUMA

Photobucket

Sedekah Tanpa Wang

Photobucket

AL-Qur’an Miracle 22 In 1

Kalendar

May 2017
M T W T F S S
« Nov    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Download Percuma

Please Save Our World

Iklan

Bank Pilihanku

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Pautan Kerajaan

Categories

Yang Paling Digemari

Jumlah Pelawat

Blog Stats

  • 334,877 hits

Pengintip Harian

Flag Counter

Follow My Twitter