Archive for September, 2011

774 Wanita Gersang Cair Digoda Nigeria

Assalamualaikum dah salam sejahtera kepada para pembaca semua, hari ini terdapat isu menarik mengenai masalah sosial yang melibatkan wanita-wanita tempatan lebih-lebih lagi orang melayu islam. Sungguh mendukacitakan sekiranya terdapat umat islam yang dipergunakan oleh pihak tertentu untuk mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain terutama wanita.

Wanita seperti yang kita tahu, mereka adalah golongan yang lemah dan mudah untuk dimanipulasi oleh pihak tertentu sekiranya tidak ada benteng yang kukuh.  Apa itu benteng yang kukuh bagi kaum wanita yang sedia lemah ini????…. Benteng dari ancaman luar ke atas wanita ialah, iman yang teguh perlu ada dalam diri setiap wanita. Apabila tiada iman ditambah pula dengan kekurangan ilmu sudah pasti kaum wanita mudah dimanipulasi oleh pihak tertentu. Hal ini kerana, sekiranya setiap godaan, ujian, penipuan dan sebagainya hanya dapat diatasi dengan iman yang teguh.

Selain itu, seperti yang kita tahu setiap orang mempunyai nafsu tidak terkecuali wanita dan nafsu ini hanya boleh dikawal dengan kaedah yang betul menurut islam.  Kebanyakan wanita yang mudah diperguna oleh lelaki ialah wanita yang belum berkahwin dan lanjut usia. Keadaan ini mudah berlaku kerana golongan wanita ini tidak dapat melepaskan nafsu mereka dengan cara yang halal. Oleh itu apabila mereka digoda dan dipujuk rayu, dengan mudahnya mereka akan terangsang dan tergoda oleh pujuk rayu lelaki berhidung belang tanpa mereka berfikir panjang. Situasi ini lebih mudah berlaku kepada insan yang dahagakan kasih sayang.  Sudah kena tipu barulah mereka rasa menyesal.

Dalam keadaan ini peranan lelaki adalah amat penting bagi setiap wanita iaitu, sebagai penasihat dan pembuat keputusan terhadap tindak tanduk wanita. Oleh itu, wanita yang berkahwin lebih selamat dari wanita yang bujang atau dara tua kerana mereka ada suami yang boleh menjadi hakim, penasihat, pembimbing, tempat rujukan dan pembuat keputusan yang logik sebagai benteng untuk menjaga diri wanita itu sendiri.  Isteri yang taat pada suami itu adalah salah satu punca kebahagiaan rumah tangga.

Ingin saya sarankan kepada wanita-wanita diluar yang belum berkahwin, segerakanlah berkahwin dengan lelaki pilihan anda sekiranya sudah ada calon, tak perlu ditangguh-tangguhkan dalam membuat kebaikan. Bagi yang tiada calon terus mencuba cari calon yang sesuai iaitu lelaki yang pentingkan agama bukannya lelaki handsome semata-mata tetapi akhirat ntah kemana…Perkahwinan bukanlah menambahkan masalah tetapi lebih kepada menyelesaikan banyak masalah…Jika tidak….kes di bawah inilah salah satu masalah yang akan berlaku jika anda “WANITA” tidak bersuami atau… isteri yang tidak taat pada suami….renung2kanlah dan selamat berifikir….

KUALA LUMPUR: Koleksi surat, skrip dan puisi cinta serta gambar lelaki berkulit putih kacak, antara bahan ditemui polis dalam komputer riba warga Nigeria yang digunakan mereka untuk mengaut RM24 juta daripada 774 wanita tempatan dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini.

 Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga mencatatkan sepanjang 2010 hingga Ogos lalu, seramai 232 warga Nigeria ditahan kerana terbabit penipuan Internet dengan menyasarkan wanita Malaysia sebagai mangsa.

 Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan, berkata siasatan polis mendapati sindiket penipuan warga Nigeria di negara ini mempunyai skrip atau ayat cinta yang dicipta khusus bagi memancing wanita tempatan terutama mereka yang kesepian dan ketandusan kasih sayang.

“Taktik atau cara yang mereka lakukan ialah menghantar e-mel atau mesej melalui laman sembang sosial di Internet seperti facebook, Tagged dan Wayn kepada ratusan mangsa dalam sehari,” katanya.

 Menurutnya, hasil siasatan pada komputer riba yang digunakan seorang ahli sindiket terbabit, pihaknya menemui skrip berkenaan bersama fail lain yang siap disusun atur dalam pelbagai versi bagi menjayakan rancangan mereka.

Advertisements

September 29, 2011 at 5:01 am Leave a comment

Memahami Isu Hukum Hudud

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca semua. Diharapkan anda semua sihat dan sentiasa berada dalam lingkungan rahmat yang Maha Esa iaitu Allah SWT. Kali ini nak diceritakan sedikit sebanyak isu masalah umat islam di Malaysia terutamanya. Isu yang sering dibangkitkan oleh orang Islam di Malaysia ialah berkenaan undang-undang Islam iaitu Hudud.

Malaysia seperti yang kita semua tahu, Undang-undang hudud masih belum lagi dilaksanakan walaupun hukum ini adalah wajib dilaksanakan oleh pemerintah Islam. Negara kita dikatakan negara islam tetapi pelaksanaan hukum islam masih lagi tidak dilaksanakan oleh pemerintah islam. Namun, isu pelaksanaan ini dirungkai oleh pelbagai pihak terutamanya oleh golongan Ilmuan Islam yang pakar dalam bidang masing-masing, tidak terkecuali jugak isu ini dibangkitkan oleh ahli-ahli politik untuk kepetingan dan tujuan masing2.

Bagi Parti PAS pendirian mereka adalah tegas dalam pelaksanaan hukum hudud iaitu wajib dilaksanakan sebagai penganti undang-undang yang sedia ada yang bukan islamic dan bagi saya ia adalah perlu untuk membangkitkan kesedaran orang islam tentang perjuangan Hukum Allah walaupun tak dapat dilaksanakan lagi. Manakala bagi BN mereka masih lagi dengan pendirian bahawa Malaysia masih belum lagi sesuai untuk dilaksanakan kerana keadaan masih tidak sesuai atau kondusif dan mungkin akan menimbulkan pelbagai keburukan kepada orang awam yang masih belum memahami dengan pelaksanaan hukum hudud tersebut. Namun bagi Parti DAP MCA dan MIC mereka tetap akan menolak pelaksanaan hukum hudud kerana meraka bukan golongan Islam dan masih belum jelas keadilan yang wujud sekiranya ada pelaksanaan Hukum tersebut. Oleh itu, tidak hairan sekiranya golongan kafir menolak pelaksanaan hukum islam. Masalah utama ialah adakah pemerintah sekarang memberi kefahaman kepada orang awam dan golongan bukan islam untuk memahami islam tentang pelaksanaan hukum tersebut supaya mereka dapat lihat akan keadilan hukum islam.

Pada pandangan saya masalah utama ialah sejauhmana pihak pemerintah cuba mewujudkan keadaan kondusif dan memberi pemahaman yang meluas kepada orang Islam dan bukan islam akan keadilan Hukum Hudud. Persoalannya adakah promosi islam secara meluas ini berlaku??? Untuk memberi kefahaman kepada orang awam samada orang islam yang belum betul2 memahami islam dan orang bukan islam yang pasti tak faham islam boleh dilakukan dengan pelbagai cara seperti media elektronik iaitu TV1, TV2, TV3, NTV7, TV8, TV9, ASTRO dan sebgainya….Manakala media cetak ialah surat khabar, majalah dan sebagainya ataupun memberi risalah percuma mengenai Islam. 

Sebaliknya ialah hiburan yang sering di beri dan disuap kepada orang awam yang akan menyesatkan umat islam itu sendiri. Sepatutnya wacana Ilmu seperti debat, wawancara, dan lain-lain yang memberi kefahaman kepada orang awam perlu dilakukan untuk menampakkan kebaikan Islam itu sendiri. Promosi islam perlu dilakukan melalui media utama seperti TV untuk memudahkan penyampaian yang berkesan kerana majoriti orang awam yang menonton TV iaitu 90 % . Pikir-pikirkanlan dan lihatlah dari sudut yang positif….

Kepada orang awam seperti saya dan lain2 yang ingin lebih memahami mengenai pelaksanaan hudud perlulah menuntut ilmu secera mendalam. Untuk mendapat ulasan mengenai  pelaksanaan hukum hudud di Malaysia dari salah seorang pakar agama iaitu Ustaz Dr Asri atau DRMAZA dengan pendirian bahawa keadaan negara Malaysia yang masih belum kondusif.

Selamat Menonton dan Memahami

Manakala Bahan Bacaan dan ulasan DRMAZA:

Kelantan Dan Tanggungjawab Hudud

Hudud Dan Beberapa Gambaran Salah

Ustaz Azhar Idrus – Hudud Bagi Bukan Islam

Ustaz Zaharuddin – Undang – Undang Islam Dan Hukum Hudud

AAM HUDUD; Hukum, Hikmah, Kritikan & Jawapan

Saksikan Juga Forum Hudud Oleh:  Ustaz Ismail Kamus dan Dr. Haron Din

  

September 24, 2011 at 1:36 am 1 comment

Pengantin Gelisah Malam Pertama

Salam, ini cerita Along Punya Pasal…Malam Pertama Pun Hati Takde Tenang… Kahwin Pun Mau Hutang Dengan Along Ini Akibatnya…So Nak Kahwin Jangan Hutang Sama Along Atau Mana-Mana Bank Macam Along…Langkah Terbaik Nak Hutang Ialah Dengan Bakal Mak/Bapak Mentua…Kalau Tak Dapat Bayar Pun Xpe…Hehe Itu Anak Sudah Sayang Sama Lu…So Bapak Jugak Pasti Sayang Sama Lu…Ok…Ini Khas NAsihat Untuk Bakal Pengantin Baru…..

JOHOR BAHRU: Malam pertama seorang pengantin baru tidak seindah diimpikan apabila dibayangi lapan along yang memburunya selepas gagal melunaskan pinjaman berjumlah RM10,000 yang dibuat sebagai hantaran kepada keluarga pengantin perempuan.

Mangsa hanya mahu dikenali sebagai Zali, 24, berkata, dia juga terpaksa berlakon gembira ketika diraikan sebagai raja sehari di atas pelamin ketika majlis persandingan berlangsung di rumah pengantin perempuan di bandar raya ini, awal bulan lalu.

Zali berkata, nasibnya ibarat ‘sudah jatuh ditimpa tangga’ apabila menanggung hutang along yang mengenakan kadar faedah pinjaman hingga 200 peratus.

“Saya kekurangan wang untuk menyediakan wang hantaran serta perbelanjaan lain lalu meminjam wang daripada along kerana buntu selepas tiada sesiapa dapat membantu.

“Along pertama meminta saya memasukkan RM1,000 ke dalam akaun banknya sebagai cagaran bagi mendapatkan RM10,000 dan selepas melakukannya, dia berdiam diri walaupun dihubungi beberapa kali,” katanya.

Kredit: By Metro
Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my

September 23, 2011 at 2:36 am Leave a comment

Lidah Manusia Terpanjang

CHANEL TAPPER memiliki lidah manusia paling panjang di dunia.

LOS ANGELES – Seorang pelajar di California, Amerika Syarikat memiliki lidah paling panjang di dunia dengan ukuran 9.75 sentimeter, lapor sebuah akhbar semalam.

Pelajar tersebut, Chanel Tapper diiktiraf dalam Guinness Book of World Records pada 2011 ekoran lidahnya yang luar biasa itu.

Menurutnya, dia menerima reaksi positif apabila lidahnya itu dijelirkan di depan orang ramai

“Mereka meminta saya melakukannya sekali lagi,” katanya.

Chanel berkata, beberapa wanita menjerit apabila mereka melihat lidahnya. – Agensi

September 19, 2011 at 9:01 am 2 comments

Ular Gergasi

NIALL MCCANN (kanan) bergambar dengan seekor ular sawa gergasi yang ditangkapnya di tebing Sungai Rewa, Guyana baru-baru ini.

GEORGETOWN – Seorang pengembara, Niall McCann berjaya menangkap seekor ular sawa gergasi sepanjang 5.48 meter dan seberat 100 kilogram di sebuah hutan di Guyana, lapor sebuah akhbar semalam.

McCann yang merupakan seorang ahli biologi dari Cardiff, Britain yang berusia 29 tahun menemui ular tersebut di tebing Sungai Rewa.

Dia menangkap ular tersebut bersama sekumpulan pasukannya yang terdiri daripada penduduk tempatan. – Agensi

September 19, 2011 at 7:16 am Leave a comment

Terpukau Selepas Bersalaman Dengan Lelaki Tua

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua. Kali ini saya nak coretkan disini kisah saya terpukau dengan seorang lelaki tua di stesen bas putra.

Alkisah, kejadian ini berlaku lebih kurang pada tahun 2007 semasa saya masih belajar di Universiti Malaya lagi. Seperti mana pelajar yang lain, setiap kali cuti semester sudah pasti mereka akan pulang ke kampung masing2 tidak terkecuali juga saya. Perjalanan balik kampung bermula dengan menaiki bas di stesen Putra dan setiap para penumpang hendaklah menunggu di stesen bas 10 minit lebih awal dari masa yang tertera di tiket masing2.

Pada hari saya nak balik kampung, saya pergi awal ke stesen bas untuk mengelak dari terlepas bas seperti yang berlaku pasa saya sebelum ini..(hehehe kisah kali pertama naik bas). Setelah saya sampai di stesen bas, saya duduk di kerusi yang telah dibuat khas untuk semua penumpang yang datang awal untuk naik bas. Di tempat duduk tersebut saya menunggu lebih kurang setengah jam awal dari masa bas bertolak.

Semasa saya menunggu basa, tiba-tiba datang seorang pak cik tua memberi salam dan bersalaman dengan saya secara tergesa-gesa dan saya terus sambut salamnya dengan baik. Dari situ bermulalah cerita pakcik, apa yang dikatanya ialah minta maaf nak pakcik nak balik umah jauh (saya tak ingat kat mana) dan perlukan duit untuk tambang. Pakcik xde duit nak tambang, selepas terus pakcik tu tanya saya nak balik mana nak, saya jawab nak balik Kelantan. Pak cik sambung lagi ceritanya bahawa di pernah belajar kat pondok di Kelantan dan sebagainya. Dalam masa yang sama pakcik tu juga bercerita pasal dia kena halau kat isterinya kerana dia marah kat isterinya yang tengok cerita S**S kat tv sampai pakcik tu pecahkan tv tersebut. Saya dengar jelah, apa yang ada dalam pikiran saya adalah pakcik ni orang baik.

Last sekali pakcik tu cakap lagi pasal duit, dia nak pinjam duit sebanyak Rm50 untuk buat tambang balik kampung nak jumpa anak-anak dia dan berjanji akan bayar balik sekiranya berjumpa dengan saya nanti. Pakcik tersebut juga minta no telefon saya kerana dia akan call saya apabila pakcik tersebut telah sampai kat kampungnya. Saya apa lagi, tanpa fikir panjang terus bagi RM50 kerana nampak kesian kat pakcik tersebut yang xde duit disusuli dengan ceritanya yang sangat menarik dan no telefon juga saya bagi.

Sebelum pakcik tu pergi dia minta lagi duit Rm50 nak beli buah tangan, saya pun cakap dah cukup tu pakcik duit Rm50 yang saya bagi tadi, dia cakap tak cukup sebab tambang dah berapa nak beli buah tangan lagi untuk bawa balik kampung. Apa lagi, saya cakap nak bagi Rm50… saya pun nak guna juga duit tu pakcik…. Rm20 ringgit boleh tak pakcik?, pakcik tu cakap ok dan saya pun terus bagi lagi Rm20. Akhir sekali drama pakcik ni ialah, dia tanya nama saya dan terus berdoa kat situ dan saya pun tadah tangan mengaminkannya. Selepas baca doa pakcik ni minta lagi duit, dia rasa tak cukup untuk perjalanan balik, saya cakap…..saya dah xde duit pakcik (masa ini baru saya rasa pelik dengan pakcik ni sebab macam nak kenakan aku je “dalam fikiranla” ). Selepas tu, pakcik tu cakap nanti sampai pakcik telefon yea….dan pakcik tu terus pergi…..

Selepas beberapa minit, bas yang saya nanti akhirnya sampai, saya tanpa menlengahkan masa terus naik bas dan duduk seperti mana no bas yang tercatat pada tiket. Semasa perjalanan dalam bas, saya ingat kembali kisah tersebut dan saya merasakan saya tertipu kerana saya berikan duit tersebut dalam keadaan separa sedar. Walau bagaimanapun, saya fikir xpelah mungkin ujian Allah kepada saya kerana pada masa tu dalam wallet saya ada duit lebih kurang Rm200 ringgit, tu yang saya tak teragak-agak untuk beri kepada pakcik tersebut. Bila saya fikir kembali memang saya tak berapa sedar ketika kejadian tersebut dan membuat penilaian yang wajar terhadap pakcik itu. Apapun yang terjadi mungkin ada hikmah di sebaliknya dan saya juga telah niat sedekah padanya apabila sekian lama tidak ada call dari pakcik tersebut seperti mana yang dijanjikan.

Namun demikian, hasil dari kejadian tersebut membuatkan saya lebih berhati-hati apabila ada seseorang datang berjumpa dengan saya dan bercakap benda yang sama. Kerana saya akan menilai dengan keadaan fikir secara sedar bukan separa sedar walaupun diceritakan dengan pelbagai cerita untuk menyakinkan saya. Oleh itu, marilah kita semua berfikir sejenak apabila ada orang susah yang datang minta bantuan pada kita, memang ada orang yang betul-betul susah tetapi tidak ketinggalan juga ada sesetengah individu yang suka mengambil kesempatan ke atas kelemahan orang lain.

So jangan mudah terpukau dengan cerita kesian orang…k..berhati-hatilah jika berjumpa dengan seseorang kerana ada inividu berjumpa dengan anda dengan niat menipu bukan untuk meminta pertolongan..

Sekian wasalam dari zakizakirin

September 16, 2011 at 2:10 am 2 comments

Hati-Hati Dengan Sihir Guna Gambar Dalam Facebook

NILAIDisihir menggunakan gambar yang terdapat dalam laman sosial Facebook (FB).

Itu yang didakwa berlaku kepada seorang pelajar institusi pengajian tinggi, dikenali sebagai Ira apabila gambar dari laman sosialnya dijadikan sebagai senjata pemujaan sihir.

Ira, 22, mendakwa, dia telah disihir oleh seorang wanita yang dikenali sebagai Maria kerana cemburu akan hubungan bersama teman lelakinya serta mahu memutuskan hubungan mereka.

“Maria adalah bekas teman wanita kekasih saya tetapi hubungan mereka telah lama putus. Sebab itu dia menyihir saya kerana ingin melihat hubungan kami hancur.

“Kami tidak mengenali antara satu sama lain.

“Dia hadir menghulurkan tangan sebagai rakan dan saya sambut kerana ingat dia jujur namun sebaliknya,” dakwanya ketika ditemui baru-baru ini.

Jelas Ira lagi, dia mengetahui disihir oleh Maria melalui sekeping gambar setelah menerima rawatan daripada penaung Pusat Rawatan Islam At Tobibi di Bandar Baru Nilai, Shamsuri Safie pada Jun lalu.

Menurutnya, semasa rawatan, dia mendapati gambar mata Maria seolah-olah bersinar setiap kali dia merenungnya.

Ketika itu, dia merasakan Maria terlalu baik dan dia menurut segala kemahuannya termasuk berhenti kerja.

“Bagaimanapun setelah berubat, baru saya tahu bahawa saya bukan sahaja terkena sihir tetapi disantau oleh Maria,” ceritanya.

Menurutnya, Shamsuri memberitahunya bahawa Maria telah meletakkan abu mayat di dalam makanannya.

Kredit Oleh: SUHANA MD. YUSOP (kosmo)

September 12, 2011 at 9:54 am Leave a comment

Older Posts


Contact Me

Chat with me

Masukkan Email anda untuk mendapatkan maklumat terkini dari blog zakizakirin

Join 35 other followers

Rahsia Membina Mesin WANG PERCUMA

Photobucket

Sedekah Tanpa Wang

Photobucket

AL-Qur’an Miracle 22 In 1

Kalendar

September 2011
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Download Percuma

Please Save Our World

Iklan

Bank Pilihanku

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Pautan Kerajaan

Categories

Yang Paling Digemari

Jumlah Pelawat

Blog Stats

  • 362,877 hits

Pengintip Harian

Flag Counter

Follow My Twitter