Kehilangan Yang Amat Bermakna

September 18, 2009 at 7:45 am Leave a comment

Salam semua…

Harap anda semua sihat sentiasa dan masih dalam rahmat yang Maha Esa… Apa yang nak dibicarakan ialah mengenai kehilangan sesuatu yang amat bermakna dalam kehidupan seharian kita. Sesuatu yang dianggap berharga oleh seseorang itu pasti ia merupakan barangan yang paling disayangi dan bernilai dalam kehidupannnya. Kalau hilang sukar untuk dicari ganti. Setiap orang pasti pernah mengalami kehilangan sesuatu yang amat bermakna dalam kehidupan tidak kira benda yang hilang itu sama ada bernilai atau tidak pada orang lain.

Ada orang pernah kehilangan gambar kekasih dianggap sesuatu yang amat bermakna dan ada orang kehilangan mak ayah yang dianggap sesuatu yang amat bermakna. Walau bagaimanapun tahap berharganya sesuatu itu bergantung pada diri individu yang menilainya.

Saya juga baru sahaja mengalami kehilangan sesuatu yang dianggap bermakna namun kehilangannya tak ku tangisi kerana ia adalah benda dunia sahaja. Apa yang saya hilang ialah semua file yang disimpan dalam hard disk laptop yang dikumpul dan dimpan dengan rapi untuk kegunaan masa akan datang. Kehilangan itu berlaku pada minggu yang lepas akibat kerosakan hard disk laptop. So semua file tidak ada backup dalam external hard disk maknanya yang pergi takkan kembali lagi. Diharapkan sape2 yang belum backup lagi file dalam hard disk laptop cepat-cepatla backup dalam cd ke atau external hard disk untuk kegunaan akan datang kalau ada file yang pentingla.

Kehilangan yang saya alami adalah sesuatu yang biasa dan mungkin kebanyakan orang turut merasai apa yang saya rasai. Kebanyakan orang lebih suka tangisi akibat kehilangan sesuatu yang bersifat keduniaan tetapi yang akhirat tak ramai yang menangis apabila kita kehilangannya. Apa yang nak dihairankan mengenai kehilangan benda-benda dunia kerana setiap apa yang kita dapat tetap akan silih berganti. Hari ini kita dapat sesuatu esok atau bahkan lusa seribu kemungkinan kita akan kehilangannya. Setiap ciptaan yang ada dalam dunia ini tetap akan datang dan pergi bila tiba masanya. Sebagai contoh anda dapat duit hari ini mungkin esok anda akan kehilangannya sama juga hari ini anda dapat awek mungkin esok awek anda meninggalkan anda. Itu adalah sesuatu kebiasaan dan lumrah kehidupan, jangan tangisi kehilangan keduniaan yang datang tetap akan pergi yang hidup tetap akan mati.

Namun apa yang nak dibicarakan adalah sesuatu kehilangan yang paling bermakna dan harus diratapi oleh semua insan. Kehilangan itu  adalah kita tidak dapat apa yang harus kita bawa untuk mengadap yang maha Esa pada hari yang dijanjikan olehNya. Kita seharusnya menangis jika kita jauh dari yang Maha Esa, kita jahil dalam mengenalinyNya,  jauh dari beribadat padaNya dan sesat dalam mencari jalan yang diredhaiNya.

Apa yang nak dikaitkan dengan kehilangan yang amat bermakna ialah pemergian Ramadhan yang mungkin kita tidak akan berjumpa lagi pada masa akan datang. Mungkin kali ini adalah Ramadhan yang terakhir bagi kita. Seandainya pada bulan ini kita tidak ada kekuatan untuk merebahkan diri kita untuk sujud pada yang Empunya dunia dan seandainya kita terlepas dalam  merebut malam Lailatur Qadar yang diharapkan oleh setiap insan yang bertakwa. Kita seharusnya meratapi dan menangisi sepuas-puasnya kerana Ramadhan tetap akan mninggalkan kita.

Walau bagaimanapun, kita masih lagi ada peluang sekiranya kita  kehilangan Ramadhan kali ini. Apa yang kita masih ada ialah malam hari raya yang merupakan salah satu malam Allah akan memenuhi hajat setiap permintaaan hambanya. Peluang ini masih terbuka luas untuk setiap hambaNya. So marilah kita sama-sama bermunajat memohon pada yang Maha Esa agar memberi kekuatan untuk beramal ibadat dalam mencari keredhaanNya. Mudah-mudahan yang lemah diberi kekuatan untuk beribadat, yang sesat ditunjukkan hidayah, yang jahil dicampakkan ilmu pengetahuan, yang keras hati dilembutkan hatinya, yang susah dipermudahkan urusannya, yang berhajat dikabulkan hajatnya dan yang gagal diberi kejayaan. Amin..

Semoga kita semua mendapat apa yang kita inginkan dan tangisilah pemergian Ramadhan dan hal-hal akhirat…

Sekian Wasalam… CheKy………

 

Entry filed under: Agama. Tags: , .

Kasihan Isteri, Suami Penipu Hidup Bersyarat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Contact Me

Chat with me

Masukkan Email anda untuk mendapatkan maklumat terkini dari blog zakizakirin

Join 32 other followers

Rahsia Membina Mesin WANG PERCUMA

Photobucket

Sedekah Tanpa Wang

Photobucket

AL-Qur’an Miracle 22 In 1

Kalendar

September 2009
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Download Percuma

Please Save Our World

Iklan

Bank Pilihanku

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Pautan Kerajaan

Categories

Yang Paling Digemari

Jumlah Pelawat

Blog Stats

  • 304,673 hits

Pengintip Harian

Flag Counter

Follow My Twitter

Like Page Zakizakirin

Follow My Bisnes Info


%d bloggers like this: